Bor du i Karlshamn och har köpt ett nytt hus och flytten börjar närma sig med stormsteg? Eller ska företaget byta kontorslokaler? Samtidigt som en flytt ofta är en positiv händelse i de flesta människors liv så är det otroligt mycket jobb med en flytt, ofta tar det mycket mer tid än vad man tror och det kan vara klokt att anlita en flyttfirma i Karlshamn. Ofta har man kanske gått på visningar av lägenheter eller villor under ganska lång tid och det är med stor förväntan man nu äntligen ska flytta in i drömhuset. Läs vår guide för att undvika ett flyttkaos!
Vad är Boghag2010?
När du har förberett din flytt så har du säkert stött på begreppet ”Bohag 2010”. Det ett dokument med en rad föreskrifter och riktlinjer som Konsumentverket och flyttbranschen har kommit överens om tillsammans. Det handlar helt enkelt om hur en flytt ska gå till både när det gäller privatpersoner och företag. Det är viktigt att du som konsument vet vilka rättigheter och skyldigheter du har så läs alltid noga igenom ”Bohag 2010” innan du inleder förhandlingar med en flyttfirma i Karlshamn.
Vem är ansvarig för bohaget?
Det är alltid flyttfirman som är ansvarig för bohaget, hela vägen ut från den gamla bostaden och in i den nya. Om flyttfirman jobbar med en underleverantör så är det fortfarande den flyttfirma i Karlshamn som du har tecknat avtal med som har ansvaret. Även om flyttfirman i Karlshamn är ansvarig för dina möbler och tillhörigheter så ska den som packar alltid packa allting på ett säkert vis. Ibland är det flyttfirman som packar allting men är det du som kund som packar så har du alltså ett ansvar att packa på att sådant sätt att du minimerar risken för skador. Kristallglas och porslin ska packas försiktigt så att de inte går sönder i flyttbilen.
Hur flyttar man ett kontor?
En kontorsflytt är alltid ganska komplicerat och ofta är det många olika aktörer iblandade. Det vanligaste är att man anlitar en flyttfirma när man ska flytta ett helt kontor. Det är klart att det går att flytta på egen hand men det är otroligt mycket jobb och de anställda kommer inte att ha tid att utföra sitt arbete om de också ska organisera en flytt och bära kartonger. Anlitar ni en flyttfirma ska ni alltid välja en som har erfarenhet från just kontorsflytt och som vet hur man märker upp de olika flyttkartongerna.