Profilreklam. Det kan innefatta allt från skohorn och USB-stickor, till pikétröjor och bilar. Som företagare representerar man sin verksamhet under dagarna, och det lönar sig att göra det på ett stilfullt sätt. God profilreklam – till exempel smakfulla profilkläder – sänder signaler om att du tar din verksamhet på allvar. Det kommer att öka ditt förtroendekapital hos såväl samarbetspartners som kunder.
Det kan ge en känsla av trygghet
Det här är kanske mest aktuellt om du åker runt till människors hem för att utföra tjänster. Smakfulla profilkläder kommer få kunder att känna sig mer trygga med att öppna dörren och släppa in dig – eller kanske till och med anförtro dig deras hemnycklar (om du utför hemstädning, till exempel).
Laganda
Om du driver en restaurang, eller sitter på ett kontor, eller har en verkstad – om du har några anställda helt enkelt – kan profilreklam öka lagandan och sammanhållningen. Om samtliga i arbetslaget bär samma keps, eller använder samma nyckelband till exempel, kan det ge en känsla av samhörighet. En god laganda, och känslan av att man verkligen representerar, kan öka motivationen att hålla sig till riktlinjer vad till exempel gäller kundservice och bemötande.
Indirekt marknadsföring
Profilreklam kan vara riktigt effektivt. Om du har en snygg logga och en bra produkt kan du få mycket marknadsföring, som du inte löpande behöver betala för. Det kan därför vara värt att spendera en del tid med att verkligen ta fram profilreklam som uppskattas, inte minst om du ska ordna så kallade givetvis aways. I bästa fall kan det innebära att många mottagare av gåvorna bär på till exempel dina tröjor, eller använder era kaffekoppar. Även om du bara betalar en gång, för varorna, kan marknadsföringen alltså fortsätta långt efteråt.
Det finns till och med exempel på barer och restauranger som säljer profilkläder. Det här är en mycket effektiv form av profilreklam – som faktiskt rentav är lönsam. Ett tydligt exempel på detta är när musikgrupper säljer t-shirts, kepsar, tygpåsar och annan merchandise efter en konsert. Dock är man kanske mer benägen att visa vilket band man gillar – det är kanske till och med något man ofta vill – än vilken städfirma man använder. Klart är att vissa typer av verksamheter sannolikt får ut mer av den indirekta marknadsföringen än andra. Med en tillräckligt bra gåva kan dock vilket företag som helst göra riktigt effektiv profilreklam.